Aku Bangga “Ngapak”

banyumas.jpgBahasa banyumasan dengan logatnya yang “medok’ atau “ngapak” sering sekali menjadi bahan olok-olokan. Yang dimaksud banyumasan di sini adalah bahasa yang dipakai di eks-karesidenan Banyumas (Banyumas, Purwokerto, Cilacap, Purbalingga dan Banjarnegara) dan sebagian eks-karesidenan Pekalongan.  Anda pasti mengenal banyak pelawak yang terkenal akibat menggunakan bahasa banyumasan ini, seperti Parto Ngelaba dan  Cici Tegal.

Celakanya dengan banyaknya olok-olokan itu, membuat banyak orang Banyumas tidak Percaya Diri (PD) untuk berbicara dengan bahasa banyumasan ketika mereka berada di luar Banyumas, meskipun sedang berbicara dengan sesama orang Banyumas.

Padahal bahasa bayumasan, menurut Penulis memiliki banyak keunggulan dibanding dengan bahasa daerah lainnya. Setidaknya ada tiga keunggulan, yaitu : lebih ekspresif, lebih demokratis dan lebih jujur.

Lebih Ekspresif

Bahasa banyumasan dengan khas logat ngapaknya dan khas mimik wajah pengucapannya  memang relatif lebih ekspresif dibanding bahasa daerah lain. Orang jawa bilang “gandem” atau mantap. Bahasa banyumasan juga banyak bermain pada bunyi-bunyi yang unik dan ekspresif. Pelafalan bahasa banyumasan sangat jelas. Bandingkan cara pengucapan kata “bapak” versi banyumasan dengan versi Jawa Tengah bagian timur (Klaten, Solo, DIY) dan Jawa Timur. Versi banyumasan lafal “k” sangat jelas dan mantap, hampir seperti hukum bacaan qalqalah dalam bahasa arab. Sedangkan versi Jawa Tengah bagian timur dan jawa timuran lafal “k” lebih lembut dan samar-samar. Tapi terus terang, bahasa banyumasan masih kalah ekspresif dibanding bahasa daerah sebelahnya, yaitu dermayuan, indramayu-an!

Lebih Demokratis

Memang bahasa banyumasan juga mengenal tingkat strata bahasa, yaitu halus, medium dan kasar. Akan tetapi penggunaan tingkatan strata bahasa tidak seintens dengan bahasa jawa di luar Banyumas. Penulis mencoba membuat hipotesis untuk  menjawab pertanyaan mengapa penggunaan tingkat strata bahasa banyumasan tidak seintens bahasa jawa lain*.

Hipotesis penulis adalah Banyumas jauh dari keraton (istana), yang nota bene mengagungkan tingkat strata dalam berbahasa. Semakin jauh dari keraton semakin lemah tingkat penggunaan tingkatan strata dalam berbahasa. Banyumas, secara geografis, terletak di ujung barat daerah suku jawa yang berbatasan dengan suku sunda. Sedangkan di zaman kerajaan, keraton terletak di Jawa Timur (Majapahit, Kediri, Singosari), DIY (Mataram) dan Jawa Tengah bagian timur, yakni Solo (Kasunanan).

Lebih Jujur

Bahasa banyumasan cenderung tidak banyak menggunakan majas. Bahasa banyumasan relatif  lebih apa adanya dan langsung to the point. Untuk menjawab pertanyaan mengapa bahasa banyumasan lebih terkesan jujur, hipotesis Penulis di atas masih relevan. Bahasa jawa selain banyumasan lebih cenderung eufemis, berusaha mengucapkan sesuatu dengan cara yang lebih halus meski terkadang harus berputar-putar lebih dahulu. Hal ini tidak terlepas dari pengaruh budaya masyarakat di sekitar keraton yang berusaha bertutur kata halus kepada anggota keluarga keraton.

Jadi setelah membaca tulisan ini, apakah Anda akan mengatakan, “aku bangga ngapak“?

 *) Karena Penulis bukan ahli antropologi, hipotesis ini mungkin sudah basi atau mungkin saja pernah dilontarkan oleh orang lain.

32 Responses to Aku Bangga “Ngapak”

  1. kalangkabut says:

    saya juga bangga…

    mampir disini untuk kangen2an basa banyumas
    http://mendoan.dagdigdug.com

  2. Akhmad Mulyanto says:

    ayo ngapak-ngapak, priwen kabare rika?

  3. Alhamdulillah apik Kang. Deneng Wong Banyumasan seneng Sinchan juga…

  4. rendy says:

    nyong tembe ndeleng ana komunitas ngapak….
    nyong melu ya,hehehe…..

  5. Teko Adi says:

    Lha, ujarku nang mBatam batir-batire dewek pada PeDe, ngapak baen si ngapa!!!!

  6. endro says:

    Njajal maring http://endro.blogdrive.com, bangga mbok ngapak-ngapak. Babagan lugase wong banyumas ana guyonan kaya kiye:
    ana telung kompi bal-balan sekang solo, jogja lan banyumas. Jere pada diadu sapa kira-kira sing bisa dadi juara. Jebule wong banyumas sing menang. Kenang ngapa, la agi solo karo jogja tanding hasile 0-0, banyumas-solo hasile 10-0 banyumas-jogja ya pada bae. La kepriwe sih? Sebabe agi solo karo jogja main, rong kesebelasan kuwe pada pekewuh kabeh, angger wong solo nyerang butul ngarep kiper, kiper jogja ngomong, “monggo mas dipun lebetaken?’ la wong solo nyauri .”Nyuwun sewu mas, ngenjang mawon.” la ya ora sida mlebu. Kiper solo ya kaya kuwe, agi ana wong jogja nggawa bal maring ngarepe malah ditawani kon nglebokna maring gawang. Rumangsa pekewuh wong jogja ya ora sida nglebokna. Beda agi banyumas nglawan jogja apa solo. La ngerti wong solo karo banyumas kuwe akeh rasa pekewuhe malah di dadekna kesempatan. Wong solo karo jogja neng ngarep gawang ditawani kon nglebokna, ya ora gelem. Ning pas wong banyumas neng ngarepe kiper solo apa jogja ditawani penyerang sekang banyumas nyauri “Matur nuwun mas, niki kula lebetaken nggih.” Lah ya mblaik, Banyumas ya mesti menang, pekewuhe wong banyumas kur gelem nglebokna sepuluh. Ara gelem akeh-akeh, sebab kipere ora bisa maju. Klilan.

  7. Banyumas Banged, Kang Endro. Aku mampir lah…

  8. Karto says:

    jujur kang, a diwaca a ora diwaca o, temenanan kiye

  9. Bener jujur Kang Karto. Salam kenal. Seneng ketemu karo Rika…

  10. ngapakodhorodhor says:

    Geh, sing jenenge inyong karo basa ngapak2 seneng pisan. Senajan wis suwe nemen neng Yogya, tesih kagum maring basa ngapak2. Nganti inyong ngarang novel be nganggo basa ngapak2. Jere P Tohari, novele inyong novel sing pisanan nganggo bs banyumasan. Seminggu maning novele inyong rampung cetak.

  11. ngapakodhorodhor says:

    JUDULE NOVEL: GEGER WONG NDIKREP MACAN, 364 halaman. Sing garep tuku mengko tak kirimi sinopsis. mageh ndaftar… gagean koh!

  12. Selamat Kang, inyong melu bungah. Nek kanggo aku bisa gratisan ora novele? Sering ketemu karo pak Ahmad Tohari, Kang?

  13. kamandaka says:

    wah aku seneng bangt kie ana komunitas panginyongan,geh sedulur kabeh jane angger ana wong sing esih isin karo basane dewek,kuwe pada karo kacang klalen kulite,klalen asal usule,

  14. eldiazka says:

    wong pada ngguyu angger krngu wong ngomong banyumasan sing ketone lucu sebabe ora pada ngerti kelewihane basa banyumas..pokoke sekali ngapak tetep ngapak….

  15. Pardjo_e& says:

    Lha inyong bungah pisan dadi wong ngapacx jebule ya mesih akeh sing seneng dablongan bareng-bareng. bener gue wong banyumasan gue ora kakean sengek apa anane alias blaka suta Bravo!!! wong ngapack

  16. Amin... says:

    Aq pengen bgt blajar bahasa ngapak…
    Sejak lahir bapak dan aq tinggal di Riau..
    Kakek bertransmigrasi k Riau tahun 1923.
    Kakek berasal dr purbalingga…
    Salam kenal suku jawa ngapak….
    Salam kenal leluhur ku
    aq bangga jd orang ngapak.

    • Dwi Ratih Roosminiyanti says:

      jaaann,,,jebule inyong nemu bala2ku nang kene yah,,,senajan nyong laire nang jakarta,,,tapi urusan ‘ngapak’ inyong nomer siji,,hehehehe,,soale nyong wis kadung tresna karo bahasa kiye,,,lah priwe maning,,leluhurku asli mbanyumas,,,mbahku,,ibuku,,bapakku,,sedulurku kabeh asli kene,,nyong melu komunitaks kiye olih ora kakangene,,mbekayune,,??kesuwun nggihhhhhhhhh,,,mayuh pada dilabuih koh,,,

  17. lanangdewek says:

    ngapak ngapak paling maen pokoke,yakinlah sumpah , kayakuwe mbok

  18. mungkar p says:

    blakan baen. . . . angger ora ngapak sedina bae. . . kaya w0ng sedina ora madang. ny0ng asli purbalingga. bojoku bengkulu lan urip nang jakarta. BRAVO NGAPAK!

  19. Blogger ngapak, bisa kompak..biar kepenak…hehe..

  20. ngapakerscom says:

    Inyong melu ngomong ngapak lah…..

  21. pandita bobi says:

    di jakarta saya selalu menggunakan bahasa ngapak disetiap tempat umum seperti mall, kantor, diskotik, busway, dan lain-lain.
    saya bangga dan ga pernah malu menjadi warga ngapak…

    salam ngapakers

  22. nek ora ngapak ora kepenak….aja ketinggalan klik http://www.republikngapak.com forume wong ngapak sejagad

  23. tiobudi says:

    kiye inyonge asli wong bayumas, jan bener inyonge lahir nang cerek alun 2 banyumas, mulane kudu aja isin 2 nek ketemu kambi wong banyumasan ya ngomongbae banyumasan,

  24. Hertzer says:

    basa ngapak pancen basa spesial.. banggalah dadi wong ngapak..
    aja nganti basa ngapak ilang, BUDAYAKAN NGAPAK ya!!

    Nek arep pada tuku kaos ngapak nang kene bae..
    http://dalbosayngapak.blogspot.com/
    Aja ngaku ngapak nek ora duwe klambine..

  25. siti says:

    Dadido Band – Aja Kaya Kiye (cipt. Grey)

    Setiap Akhir Bulan Kepalaku Pusing
    Bukannya malah senang
    Uang hanya mampir di dompet kabur lagi hingga hanya recehan
    Tak cukup semua gajiku sebulan meski kau suruh aku cari tambahan
    Borosnya kau naujubilah kamu kok malah mere mere

    Aja kaya kiye…Aja kaya kiye….Aja kaya kiye..Aja Mere..mere
    Aja kaya kiye…Aja kaya kiye….Aja kaya kiye..Aja Mere..mere
    Sabarlah sabar sayang sabar dulu jangan mere -mere ajee
    Aku kan lagi usaha kamu sabar ku pasti bisa

    Haii.. Jangan marah..sayangku ..hai jangan marah
    Kreditan cicilan ini itu pritilan merongrong tiap bulan
    Bayaran listrik sudah telat tiga bulan belum lagi arisan
    Di rumah mau minum gula habis di dapur mau makan nasi (dongkol)
    Mau nonton eh tipinya gak ada dijual kemananananannaa

    Aja kaya kiye…Aja kaya kiye….Aja kaya kiye..Aja Mere..mere
    Aja kaya kiye…Aja kaya kiye….Aja kaya kiye..Aja Mere..mere
    Sabarlah sabar sayang sabar dulu jangan mere -mere ajee
    Aku kan lagi usaha kamu sabar ku pasti bisa

    Aja kaya kiye…Aja kaya kiye….Aja kaya kiye..Aja Mere..mere
    Aja kaya kiye…Aja kaya kiye….Aja kaya kiye..Aja Mere..mere

  26. didi kristyono says:

    Nyong tmbe blajar mbuka internet kie, ana wacanan sing maen. Telat banget kie lah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: